کانال تلگرامی سایت یامهدیتبلیغات یامهدیکندو هاست -kandohostتبلیغات منتیمطالب مربوطوظایف منتظران
در روایات، برای انتظار فرج، ثوابهای زیادی، بیان شده است. اگر منتظران با وظایف خود آشنا نباشند و به آن عمل نكنند، تاریخ تكرار خواهد شد و همان گونه كه در زمان امام حسین ـ علیه السّلام ـ ، شیعیان فراوانی وجود داشتند، لیكن از میان آنها، تنها 72 نفر به وظیفهی خود عمل كردند و لذا امام حسین ـ علیه السّلام ـ تنها ماند و آن چه نمیبایست اتفاق بیفتد، اتفاق افتاد، در زمان غیبت هم، چنانچه شیعیان به وظایف خود عمل نكنند، امام زمانشان تنها خواهد ماند و ظهورش به تأخیر خواهد افتاد. در اینجا پارهای از وظایف شیعه در دوران غیبت را بر شمرده و به توضیح برخی از آنها میپردازیم: مشكل عمدهی جامعهی ما، بسط سطحی مهدویتگرایی است.باید اذعان داشت كه مهدویت و انتظار، نه از حیث عقیدتی، نه از حیث اندیشه و تفكر، و نه از حیث سلوك و رفتار، عمق چندانی در بین مردم و خصوصاً جوانان ما ندارد و در همین راستا، ضررهای فراوانی متوجه نظام ما شده است. مهمترین ریشهی این مشكل. برخورد سنتی مردم با مهدویت و انتظار است، متأسفانه مردم ما عادت كردهاند، آنچه را كه آسانتر است و برای تأمین زندگی مادی و عادی آنان، سودمندتر به نظر میرسد، برگزینند و گرایش كمتری به مقولههای معرفتی و تعهدآور داشته باشند. مثلاً نیمهی شعبان را بهانهای برای طاق نصرت بستن و تزیین معابر و برگزاری جشنها قرار میدهند و مداحیها را بر سخنرانیها و دریافت پیامهای مهدویت و انتظار ترجیح میدهند. اكثر مردم، زیارت جمكران و نماز صاحب الزمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ را تنها ابزاری برای درخواست حوائج از آن بزرگوار میشمارند. برخی از جلوههای محبت از این قرارند: ـ یاد حضرت. ـ دعا برای سلامتی و ظهور حضرت. ـ صدقه دادن برای سلامتی حضرت. ـ تقدیم خواست او بر خواست خود. ـ تلاش در كسب رضایت او ـ تجدید بیعت (اللّهم اِنی... عهداً و عقداً و بیعه له فی عنقی). -اظهار ناراحتی از فراق ـ اشتیاق
تأسّی برخی از صفات حضرت كه در آنها باید به ایشان تأسّی نمود عبارتنداز ـ تقوا ـ عبادت
ـ زُهد ـ عدالت ـ سخاوت ـ صبر و بردباری چرا ما به وظیفههای دوران غیبت عمل نمیكنیم؟ پاسخ این سئوال آن است كه ما به عصر غیبت خو گرفتهایم و به تیرگیها و تاریكیها عادت نمودهایم. این قدرت را خدا به انسان داده تا با خو گرفتن به خوبیها بدون زحمت به سوی آنها جذب شوند و از بدیها كناره گیرند.
شكی نیست كه انتظار فرج، میل فطری همة انسانها و خواستة مشترك تمامی ملل و ادیان دنیاست و زمان و مكان نمیشناسد و به قوم و گروهی اختصاص ندارد. اعتقاد به قیام یك منجی در آخرالزمان كه زمین را پر از عدل و داد میكند و به طور معجزه آسا ظلم و جور را ریشه كن میسازد پایه ایمان را مستحكم میكند و نهال امید را در دل بارور میرویاند انتظار فرج در اسلام و به ویژه در مذهب تشیع، عبارت است از ایمان استوار به امامت و ولایت حضرت ولی عصر(علیهالسلام) و امید به ظهور آن آخرین ذخیره الهی و آرزوی فرا رسیدن روزگار رهایی مستضعفان از چنگال مستكبران، و تمام شدن دوران ظلم و ستم طاغوتیان، و پیروزی نهایی مؤمنان، و آغاز حكومت صالحان، تا پایان جهان است. كه این انتظار دربردارنده تمامی مبانی اعتقادی اسلام است. انتظار فرج در اسلام، در واقع نوعی آمادگی است. آمادگی برای پاك شدن، پاك زیستن و دور ماندن از زشتیها و آمادگی برای حركتی مستمر و دائم، با تلاش و كوششی پیگیر و خستگی ناپذیر توأم با خود سازی در مرحله اول و دگر سازی در مراحل بعدی و سرانجام آمادگی برای شركت در انقلاب جهانی حضرت مهدی(علیهالسلام) كه آغاز آن ظهور حضرت و فرجام آن، شكست تاریكیها و ظلمهاست و نتیجه آن، برپایی حكومت عدل الهی و تحقق قول و پیمان خداوند به عزت بخشی مؤمنان است
شاد نمودن حضرت یاری کردن آن جناب، چنگ زدن به ریسمان ولایت ایشان، شادمان نمودن و احسان کردن به حضرتش می باشد و برخی اخبار بر این دلالت دارند. در کتاب شریف کافی به سند خود از مفضل عمر از امام صادق علیه السلام آورده که فرمود: چنین نپندارد کسی از شما که چون مؤمنی را شادمان ساخت فقط او را مسرور نموده، بلکه به خدای سوگند، ما را خوشحال کرده بلکه به خدا سوگند، رسول خدا صلی الله علیه و آله را مسرور ساخته است.
اطاعت از دستورات عبد باید رأی، سلیقه، اجتهاد و استنباط خود را کنار نهاده و قدم به قدم به دستورالعمل های مولای خود حضرت مهدی علیه السلام عمل نماید.
شناخت نشانه های ظهور شناختن علائم ظهور حضرت علیه السلام بویژه علائم حتمی که امامان علیهم السلام آنها را خبر داده اند، چون بر همه لازم است که بعد از ظهور حضرت به او روی آورده و با حضرتش بیعت نمایند و روی آوردن به سوی آن حضرت هنگام ظهورش از شهرها، جز بعد از علم به ظهور، امکان پذیر نیست و این علم، به سبب آشکار شدن علائم حتمیه ظهور که وعده شده اند حاصل می گردد پس بایستی علامات ظهور حضرتش را شناخت، این علامات مفصلاً در کتب مربوطه آمده است، بر طالبین است که بدان کتب مراجعه نمایند. هدیه ثواب نماز به حضرت
مؤمن می تواند نماز مخصوص به عنوان هدیه به آن حضرت علیه السلام یا به یکی از ائمه بجا آورد و هیچ حدّ، وقت و شماره ای برای این نماز نیست و مؤمن به مقدار محبت و توانایی اش به محبوبش تقدیم می کند.
ابومحمد صمیری می گوید: ما را ابوعبدالله احمد بن عبدالله بچلی به سندی که مرفوع است به ائمه علیهم السلام، حدیث کرد که فرمود: «هر کس ثواب نماز خود را برای رسول خدا و امیرالمؤمنین و اوصیای بعد آن حضرت علیه السلام قرار دهد، خداوند ثواب نمازش را آن قدر افزایش می دهد که از شمارش آن نفس قطع می گردد و پیش از آنکه روحش از بدنش برآید به او گفته می شود: ای فلان! هدیه تو به ما رسید، پس امروز پاداش و تلافی نیکی های تو است دلت خوش و چشمت روشن باد به آنچه خداوند برایت مهیا فرمود و گوارایت باد آنچه را به آن رسیدی باعرض سلام به کاربران عزیز سایت یامهدی سایت یامهدی به چندتا نویسنده نیازمند هسته اگه دوست دارین نویسنده بشین توی نظرات بگین . اگر قبلا ثبت نام کرديد ميتوانيد از فرم زير وارد شويد و مطلب رو مشاهده نماييد !
موضوعات مرتبط:
دیدگاههای این مطلب |
آخرین ارسالهای تالار گفتمان
عنوان | پاسخ | بازديد | توسط |
آیا زرتشتیان آمدن مصلح آخر الزمان را باور دارند؟ | 0 | 163 | yamahdi1 |
