تبلیغات در اینترنتclose
آیا زرتشتیان آمدن مصلح آخر الزمان را باور دارند؟
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::

نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم


تعداد بازدید : 211
نویسنده پیام
yamahdi1
آفلاین



عضویت: 1 /1 /1395
آیا زرتشتیان آمدن مصلح آخر الزمان را باور دارند؟
آیا زرتشتیان آمدن مصلح آخر الزمان را باور دارند؟
زرتشتیان، از نظر فقهی و آداب مناسک دینی، علاوه بر اوستا، متون جانبی مفصلی در دست دارند که طهارات و نجاسات و قوانین ازدواج و طلاق و تجارت را در بردارد. در مجموعه اوستا، واژه «سوشیانس» چه به صورت جمع و چه به صورت مفرد، به دفعات استفاده شده است. سوشیانس، از ریشه «سویا» همان سود به معنای بهره و منفعت گرفته شده که به مفهوم سود رسان است. او را از این رو «سوشیانس» خوانند که به همه جهان مادی، منفعت و سود میرساند.() سوشیانس، در کاربردهای جمع خود، شامل زرتشت و حامیان و یاران و مبلغان نوسازان و آرایندگان جهان پایانی است که ویژگیهای عمده آنان، عبارتند از: خردمندی و نیکوکاری و سودرسانی به همه موجودات و ستایش پروردگار و آراستن عالم معنوی و غلبه بر خصومت دیوان و پاک کردن جهان از دروغ.() از آن جا که دین، با یک رهبر، یعنی زردشت شروع شد، با یک رهبر نیز به پایان میرسد و سوشیانس در پایان، پیشوای دینی و در واقع آخرین پیشوای دینی خواهد بود.() تفاوت عمده موعود اسلام و مزدیسنا، در آن است که مسلمانان، به زنده بودن موعودشان معتقد هستند، در صورتی که موعودهای مزدیسان، تا پیش از ظهورشان، متولد نشدهاند. ولادت موعود زرتشت سی سال مانده به پایان آخرین هزاره هستی، دختری پانزده ساله از سلاله زرتشت که به مردی نپیوسته، از میان قومی خداپرست که بالای کوه اوشیدا() نزدیک دریاچه کیسانیه قرار دارد، به دریا که می رود و در آن آب، تن خویش را خواهد شست وجرعهای از آن را مینوشد و حامله میشود. پس از نه ماه، پسری بزاید موسوم به «استوت ارند» که به نامهای سوسیوس، سوشیوس، سوشیان، سوشیانس نیز خوانده میشود.() این فرزند، در سی سالگی، به مکالمه اهورا مزدا موفق میشود و به نوکردن جهان، همت خواهد گماشت. نشانههای ظهور آمدن سوشیانس، آن قدر طول میکشد که درباره او گویند که نمی آید؛ در حالی که او خواهد آمد.() خورشید، در آسمان، به مدت سی شبانه روز، توقف میکند.() سقوط یک شهاب یا ستاره به نام «جوز هر مار» یا «گوز هر» بر زمین است.() نیز زمین لرزه بسیار بباشد؛ جوانان، زود پیر شوند و هر کس از کردار بد خود شاد است و ارجمند. مردم ستمگر را به نیکی دارند و مردم دیندار را به بدی.() ویژگیهای موعود او، دارای فرّهای قویتر از سایر مردمان است؛ با نگاه بخشایش، به جهان مینگرد؛ با دیده خرد به خلایق مینگرد و جهان را جاودانگی میبخشد؛ او، داناتر، راست گفتارتر، مددکار، خردمندتر از همه خلایق است.()  شنیده ام در دین باستانی هندوها درباره منجی در آینده مطالبی ذکر شده است. در اینباره توضیحی بدهید. هندوها، دارایکتب مقدس متعددی هستند که در برخی از آنها از آمدن مصلح و منجی سخن به میان آمده است که به مواردی اشاره میکنیم: الف. بشارت ظهور در کتاب اوپانیشاد این مظهر ویشنود(مظهر دهم) در انقضای کلّی یا عصر آهن، سوار بر اسب سفیدی، در حالی که شمشیر برهنه درخشانی به صورت ستاره دنباله دار در دست دارد، ظاهر میشود و شریران را تمامآ هلاک میسازد و خلقت را از نو، تجدید و پاکی را رجعت خواهد داد. این مظهر دهم، در انقضای عالم، ظهور خواهد کرد.() ب. بشارت ظهور در کتاب باسک دور دنیا تمام شود به پادشاه عادلی در آخرالزمان که پیشوای ملائکه و پریان و آدمیان باشد و حق و راستی با او باشد و آنکه در دریا و زمینها و کوهها پنهان باشد، همه را به دست آورد و از آسمانها و زمین آنچه باشد، خبر دهد و از او بزرگتر، کسی به دنیا نیاید.() ج. بشارت ظهور در کتاب پاتیکل و دولت او، بسیار کشیده شود و عمر او از فرزندان ناموس اکبر، زیاده باشد و آخر دنیا به او تمام شود و بت خانه سومنات را خراب کند و هر بتی که در هر جا باشد، بشکند.() د. بشارت ظهور در کتاب وشن جوک آخر دنیا به کسی برگردد که خدا را دوست میدارد و از بندگان خاص او است. نام او خجسته و فرخنده باشد. خلق را که در دینها اختراع کرده و حق خدا و پیامبر را پایمال کرده اند، همه را زنده گرداند و بسوزاند و عالم را نو گرداند و هر بدی را سزا دهد.() هـ. بشارت ظهور در کتاب دید پس از خرابی دنیا، پادشاهی در آخرالزمان پیدا شود که پیشوای خلایق باشد و نام او «منصور» باشد و تمام عالم را بگیرد و به دین خود درآورد و همه کس را از مؤمن و کافر بشناسد و هرچه از خدا بخواهد، برآید.() گرایش انجمن حجتیه چیست؟ آیا مشروعیت دارند؟ برنامه آنها چیست؟() در گذشته (زمان رژیم پهلوی) دو خطر عمده دین را تهدید میکرد:. 1 حزب توده که مرام مارکسیسم را میان جوانان نشر می داد که متدینان و ملیها و حتی رژیم پهلوی همه با آن درگیر بودند.. 2 خطر بهائیت که فقط متدینان روی آن حساسیت داشته که پس از شهریور 1320 متوجه شدند آنها در دستگاه پهلوی هم نفوذ کردند که به مبارزه با آن پرداختند با این وجود به لحاظ حمایت رژیم پهلوی، بهائیت در سطح بالای کشور (نخست وزیر، برخی از وزرا و...) نفوذ کردند. انگیزه تشکیل انجمن در این اثنا تشکلی مذهبی از اواسط دهه سی به هدف مبارزه با بهائیت تهران و سایر شهرستانها پدید آمد. رهبری این تشکل از سال 1332 ق در اختیار یک روحانی قرار گرفت که به جز سوابق حوزوی، در نهضت ملی شدن نفت نیز فعال بود. این تشکل که «انجمن خیریه حجتیه» نامیده شد نه تنها در حوزه مبارزه با بهاییت، بلکه در محدوده وسیعتر و حتی بیش از دو دهه در تعمیق بسیاری از آموزشهای دینی، ولی با برداشتی خاص در سطح جامعه مذهبی ایران مؤثر بود. انجمن خیریه حجتیه مهدویه به سال 1332ش با تلاش حاج شیخ محمود تولایی (مشهور به حلبی) فعالیت خود را آغاز کرد، وی در سال 1280 ش در شهر مشهد به دنیا آمد. وی دروس حوزوی خود را نزد اساتید به نام مشهد خواند. او افزون بر حضور در دروس خارج اصول فقه به تحصیل دروس معارف الهیه پرداخت که آثاری از او به جای مانده است. کار عمده آقای حلبی پس از شهریور 1320 ش تبلیغ در قالب منبر بود و در این کار، مهارت و شهرت خاصی به دست آورد، تا آنجا که چندین سخنرانی وی از رادیو مشهد پخش و بعدآ به صورت مجموعه ای به چاپ رسید. در اواخر سال 1328 حلبی همراه جمعی از فعالان مذهبی مشهد و نیز انجمنها و هیئات مذهبی به طور منظم با بهائیان درگیر بودند. مرحوم حلبی در آستانه ملی شدن صنعت نفت به فعالیتهای تبلیغی سیاسی خود افزود و پس از آن، در جریان شکستی که در انتخابات مجلس هجدهم خورد، از فعالیت سیاسی کناره گرفت و دو سال بعد، به تهران آمد و به همان کار خطابه و منبر مشغول شد. وی بخشی از فعالیت خود را به مبارزه با بهائیت اختصاص داد و تا پایان عمر همین مشی را ادامه داد. ایشان، روز جمعه 26 دیماه 1376 درگذشت و کنار مزار شیخ صدوق (ابن بابویه) در شهر ری به خاک سپرده شد. مرحوم حلبی با همکاری جمعی از متدینان که با عنوان هیأت مدیره، امور انجمن را اداره میکردند تا آغاز پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت فرهنگی برضد فرقه بهائیت اشتغال داشت و به تربیت نیرو برای مقابله با بهائیان و تبلیغات آنان اهتمام داشت. انجمن طی 25 سال فعالیت ضمن مبارزه با بهائیت، توانست جمع زیادی از نیروهای جوان را در بسیاری از شهرها به خود جذب کند. انجمن اساسنامه ای داشت؛ از جمله مواد این اساسنامه این بود که «انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد داشت و نیز مسؤولیت هر نوع دخالتی را که در زمینههای سیاسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گیرد، به عهده نخواهد داشت». (قابل ذکر است بعدها از این شعار دست برداشته و خلاف آن عمل کردند). این همان بندی بود که انقلابیون پیش و پس از انقلاب از آن ناراحت بودند. زمینههای فعالیت انجمن در هر شهر دفتری داشت که تحت عنوان بیت (بیت امام زمان) شناخته میشد. این بیت، مسؤولی داشت و زیر نظر وی سه گروه تدریس، تحقیق و ارشاد فعالیت میکردند. گروه نخست، به آموزش نیروها در سه مرحله ابتدایی، متوسطه و عالی میپرداختند. گروه دوم، به دنبال افرادی از مسلمانان بودند که تحت تأثیر بهائیها به آیین آنها گرویده بودند. و گروه سوم، کار ارشاد این افراد را با شیوههای خاص خود دنبال میکردند. سخنرانیهای عمومی در محافلی که بیشتر، منازل بود، برگزار میشد و به طور معمول در سالروز تولد امام عصر(عج) نیز جشنهای بزرگی برگزار میشد. بیشتر افرادی که از بهائیت برمیگشتند، توبه نامه و تبری نامه ای مینوشتند که متن بسیاری از آنها در یک مجموعه در کتابخانه آستان قدس نگهداری میشود. وضعیت بعد از انقلاب اسلامی: به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی که به نوعی پیروزی مذهبیهای سیاسی بود، انجمن به موضع انفعال افتاد و نیروهای تربیت شده در انجمن در سطوح مختلف، پس از انقلاب به سه دسته تقسیم شدند: 1. برخی به انقلاب اسلامی پیوستند؛ 2. برخی برابر انقلاب بیتفاوت ماندند؛ 3. برخی به انتقاد از انقلاب پرداخته و به صف مخالفان از نوع دیندار پیوستند. انجمن، چندی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، یعنی در شهریور 1357 مواضع خود را در ارتباط با سیاست تغییر داده شروع به همراهی انقلاب کرد. (از جمله مواضع پیش از انقلاب این گروه: انقلاب امر ناممکن است، مگر آن که وابسته به یک قدرت خارجی باشدأ همچنین میگفتند چه کسی مسؤول خونهای ریخته شده در جریان 15 خرداد 1342 و بعد از آن میباشد؟) پس از انقلاب از سوی برخی از رهبران انقلاب، انجمن به عنوان یک عنصر خطرناک معرفی شده و برای جلوگیری از نفوذ آن در مراکز، تبلیغات وسیعی بر ضد آنان شد و به مرور، به حذف شمار زیادی از چهرههای مذهبی باسابقه منجر شد. طبعآ برخی از سوابق برخوردهای منفی رهبران انجمن با جریان انقلاب یک تجربه برای موضع گیری بر ضد آنان مورد استفاده قرار گرفت، برای نمونه، امام خمینی( که در روزگاری آقای حلبی را تأیید میکرد، در سالهای پیش از انقلاب، به تدریج به حرکت انجمن بدبین شده و حمایت خود را قطع کرد. آقای گرامی فردی که اخبار داخلی ایران را برای نجف مینوشته است نامه ای در این باره به امام نوشته که پاسخ امام این بوده است: «از وقتی که مطلع شدم، دیگر تأییدی نکردم». این جهتگیریها ادامه پیدا کرد تا سر انجام در اثر بروز انحرافاتی در میان برخی از افراد انجمن (از قبیل کج اندیشی درباره خون شهیدان و شهید ندانستن کشتههای جنگ تحمیلی و اینکه باید بگذاریم گناه زیاد شود تا آقا امام عصر(عج) ظهور کند و..) امام خمینی در سخنرانی عید فطر سال 1362 بدون تصریح به نام انجمن، هشدارهای تکان دهنده دادند و در ضمن از ایشان خواسته شده که انحرافات خود را کنار بگذارند. انجمن در سال 1362 رسمآ تعطیلی خود را اعلام کرد و ضمن آن توضیح داد که خود را مصداق سخنان رهبر انقلاب نمی داند. بدین ترتیب انجمن منحل شد. از مطالب گذشته پاسخ سؤال خواننده محترم روشن میشود که انجمن در ابتدا با گرایش مذهبی و مبارزه با بهائیت تاسیس و شروع به فعالیت نموده؛ ولی در سیر کار گرفتار انحرافاتی شدند که با موضع گیری سران انقلاب به ویژه رهبر کبیر انقلاب به انحلال انجمن منتهی شد. از لابه لای مطالب و موضعگیریهای امام خمینی نیز پی میبریم نه تنها این گروه با امام زمان ارتباطی نداشته، بلکه برخی مواضع ایشان مخالف با ایده و هدف ظهور انقلاب جهانی حضرت بقیة الله میباشد. مرکز تخصصی مهدویت 
 پینوشتها:ـــــــــــــــــــــــ. مستر هاکس آمریکائی، قاموس کتاب مقدس، به نقل از کتاب ظهور حضرت مهدی(ع) از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان، نوشته سید اسدالله هاشمی شهیدی.. فروردین یشت، از اوستا، فقره. 129. پورداد، سوشیانس، ص 10 و. 8. دینکرد، کتاب نهم، فصل، 58 فقره. 15. . oshida. اوشیدری، دانش مزدیسنا، ص. 137. وینکرد، کتاب نهم، فصل، 32 فقره اول.. پور داود، سوشیانس، ص. 46. بندهش هندی، بخش. 26. یادگار جاماسب (جاماسب نامه)، ترجمه صادق هدایت، ص 8و. 117. اوستا، زامیاد یشت، ص 94، یسنا ص 3 و. 13. اوپانیشاد، ترجمه محمد دار اشکوه، ج، 2 ص. 637. بشارات عهدین، ص. 246. همان.. همان، ص. 272. همان، ص 245.. این مطالب درباره انجمن حجتیه از کتاب جریانها و سازمانهای مذهبی و سیاسی، نوشته رسول جعفریان ص 268 چاپ انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، پاییز، 83 استفاده شده است که با دقت در مطالب، پاسخ سؤال به طور مشروح روشن میشود.
جمعه 15 بهمن 1395 - 03:12
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



تازه سازي پاسخ ها



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش :
صفحه اصلی | انجمن | ورود | عضویت | خوراک | نقشه | تماس با ما | طراح

این قالب توسط سایت روزیکس طراحی شده است و هر گونه پاک کردن لینک طراح پیگرد قانونی دارد !